
Denne historien er direkte og ufiltret - og den handler om å la være når man kan.......
Jeg ønsker å understreke at denne historien er skrevet med følelse og ektehet. Historien om Vanessa er ikke normalen, men den inneholder elementer av de følelsene hun satt på selv. Vanessa har lest gjennom og synes det er skummelt at du får lese noe om henne som bare hun og jeg vet. Hun er i dag gift og lever et liv mellom A4, barn og ektemann. Noen ganger har hun et større behov og setter seg på flyet til Bergen. Da møtes vi som før - i skjul og gjør ting ingen vet om henne.
Alexander som er hennes ektemann vet om at hun skal hit og har måttet akseptere at han aldri vil få innsyn i det som vi har sammen. Vi to er ikke fiender, men det er klart at jeg vet at min tilstedeværelse er tung for ham å bære. Men for oss begge er en ting sant og som binder oss sammen. Vi ønsker begge at Vanessa har det bra.
Meldingen kom på Instagram. En av mange. Men denne... var annerledes. Den startet med:
“Oh gud så flaut. Jeg klarte å sende feil. Siden jeg gjorde en feil kan jeg like godt skrive videre.”
Og så gjorde hun det.
Vanessa.
Hun skrev at hun hadde vært inne på siden min mange ganger. Sett på bildene. Spesielt de jeg hadde tatt av shibari – taukunst. Hun fortalte at hun ble fascinert av både bildene og teksten som fulgte med. Og til slutt kom det viktige:
“Jeg har dessverre ingen erfaring med å være modell, men håper at dette kanskje ville være en god start.”
Ingen spill. Ingen falsk mystikk. Bare et forsiktig hei, rett fra hjertet.
Og inni meg skjedde det noe. Jeg visste ikke hva ennå, men jeg merket en varme. En følelse av at noen forsto. At noen så forbi “bildene” og inn til det jeg egentlig jobbet med: kontroll, tillit, overgivelse – ikke som lek, men som liv.
Hun ville lære. Ville prøve. Ikke fordi hun ville imponere, men fordi hun hadde sett noe.
Og jeg... merket at jeg var klar.
Ikke til å hoppe i noe fysisk. Ikke til å “utnytte” en nysgjerrighet.
Men til å svare – som den mannen jeg var blitt.
Med respekt. Med rammer. Med lederskap.
Og med et uuttalt løfte:
Hvis du tør å stige inn i dette rommet sammen med meg, skal jeg bære det ansvaret med alvor.
Når noen velger deg
Det finnes øyeblikk i livet som ikke kan planlegges.
De bare skjer. Og når de skjer, vet du at alt etterpå vil være annerledes.
Jeg hadde møtt Vanessa digitalt. Hun hadde sendt meldingen. Vi hadde snakket. Respekten, nysgjerrigheten, balansen var der. Det føltes riktig. Så vi avtalte et prøvemøte – en samtale og en uforpliktende shoot.
Studioet mitt lå i en gammel fabrikkbygning i Ytre Arna, rett utenfor Bergen. Et rått, påbegynt rom i forvandling. Under oppbygging, ja – men allerede full av karakter. Kulissene var ekte. Ikke kjøpt. Ikke staget. Dette var ikke en kopi av noen annens fantasiverden. Det var min. Og det hadde tyngde.
Det var et playroom.
Men for meg var det også en kirke.
Fargene. Messingbeslagene. Mørkt treverk. Lær. Den dempede belysningen. Alt var bygget for mer enn bare estetikk – det skulle føles. Og det gjorde det. Jeg kunne se det på henne.
Hun gisper da døren åpner seg. Står noen sekunder i døråpningen og tar inn alt. Kinnene hennes blir varme, røde. Hun ser seg rundt med et slags barnlig alvor, som om hun nettopp har fått adgang til en hemmelig verden hun aldri helt trodde var ekte.
Så snur hun seg mot meg og spør, nesten hviskende:
– Kan jeg ta en Snap?
Hun ser ikke bare på meg – hun ser inn i meg. Og noe skjer i det blikket.
Det går rett inn. Til senteret. Som om jordskorpen i meg slår sprekker og slipper ut noe som har ligget dypfrosset i årevis.
Og så kommer det.
Helt uventet.
Med et lite nølende smil og lav stemme:
– Vær så snill… mmm… Master?
Det er ikke påtatt. Ikke prøvende.
Det er ekte.
Og jeg kjenner det fysisk. En tyngde. Et valg som ikke var mitt – men hennes.
Hun valgte meg.
Ikke som fotograf. Ikke som samtalepartner.
Som noe mer. Noe hun kanskje ikke helt forstår ennå. Men som hun kjenner er sant.
Jeg ser på henne. Og jeg ser det lille skjelvet i overleppen. Hun venter. Hun håper.
Og jeg sier “ja”.
Men ikke bare til bildet.
Ikke bare til øyeblikket.
Jeg sier ja til ansvaret.
Ja til å bære kontrollen.
Ja til å holde henne trygt – også når hun ikke lenger klarer å holde seg selv.
Vær så snill...... mmm... Master?
Hun står i døråpningen til studioet mitt – det gamle fabrikkrommet i Ytre Arna som gradvis er blitt mitt playroom. Et sted med mørkt treverk, stål, lær og dype farger som bærer en energi det er vanskelig å forklare, men umulig å ikke føle.
Hun gisper. Kinnene blir røde. Øynene sveiper over rommet med en slags andakt, som om hun har trådt inn i noe hun lenge har drømt om, men ikke visst fantes i virkeligheten.
Så snur hun seg og spør, nesten sjenert:
– Kan jeg ta en Snap?
Blikket hennes når meg med en intensitet som går rett inn. Ikke som en forespørsel. Mer som et rop om lov. Og midt i den stillheten skjer det: Hun løfter blikket igjen og sier, lavt, nesten som et pust:
– Vær så snill… mmm… Master?
Ordene kommer uventet. Usminket. Ingen spill. Bare ærlig overgivelse. Hun ber ikke om å bli tatt. Hun ber om å bli sett. Ledet. Holdt.
Og akkurat der og da skjønner jeg det: Hun har valgt meg.
Ikke som fotograf. Ikke som samtalepartner. Som den som får holde hennes tillit. Og jeg kjenner det i hele kroppen – en tyngde. Et ansvar.
Jeg sier “ja”.
Men ikke bare til øyeblikket.
Jeg sier ja til ansvaret.
Til å bære henne trygt inn i noe hun ikke helt kjenner – men stoler på.
Til å være verdig tittelen hun ga meg. Master.
I dette rommet vet alle hvem som sitter hvor.
To identiske blodrøde Chesterfield-stoler. En til meg. En til dem. Men det har aldri skjedd at noen har tatt min plass. Den innerste stolen er min. Den ytterste er deres. Den står nærmest døren, nærmest muligheten til å snu. Det er en usynlig, men kompromissløs kontrakt: du er fri til å gå – og jeg håper du gjør det. Jeg håper du har vett nok til å pelle deg ut før det er for sent.
Problemet med Vanessa var at hun ikke gikk.
Hun satte seg ikke i stolen sin engang. Hun tok av seg jakken og skoene og la dem pent ned på setet. Så gikk hun over til meg, der jeg allerede satt. Hun sa ingenting. Bare så på meg – og så sank hun ned på knærne.
Stille. Uanstrengt. Som om det var det naturligste i verden.
Hun la en hånd på hvert av mine knær. Ikke for å be om noe. Ikke for å utfordre. Bare la dem der. Så senket hun hodet og så i gulvet.
Og der satt jeg. I stolen som alltid har vært min. I rommet jeg har bygd for kontroll. Og plutselig var det som om hun... hadde kontrollen. Ikke fordi hun krevde den. Men fordi hun visste. Og fordi jeg kjente det i hele kroppen:
Dette var ikke show. Ikke test. Ikke rollespill.
Det var et valg.
Og det rystet meg.
Når noe våkner
Hun sitter på knærne foran meg, med hodet bøyd og hendene hvilende på mine knær. Hun sier ingenting. Puster stille. Hele kroppen hennes er ro.
Og inni meg? Storm.
Handlingen hennes – det enkle, stille valget – trigger alt jeg har brukt år på å kontrollere. Det mørkeste. Det farligste. Det ekte. Det smeller gjennom meg som torden over en følelsesmessig savanne. Varm luft som møter kald. Et trykkfall før uværet. Jeg kjenner det i brystet, i kjeven, i lårene. I underlivet. Ikke som lyst. Ikke som kåthet.
Som fare.
Jeg kjenner det: Jeg kan miste kontrollen. Ikke i det ytre. Ikke fysisk. Men på innsiden. Jeg kan slippe løs noe som har vært lenket fast i mørket i årevis. Et dyr. Et monster. Et aspekt av meg selv jeg vet finnes – og som jeg har valgt å holde fanget.
Men nå stirrer det tilbake. Gjennom henne. Gjennom dette øyeblikket.
Og plutselig forstår jeg Nabokov.
Jeg forstår Lolita. Ikke som begjær etter et barn, men som boken egentlig handler om:
Den grenseløse, skamfulle frykten for hva vi mennesker er i stand til å ønske – og hvor langt vi er villige til å gå for å få det vi begjærer.
Jeg forstår Humbert Humbert. Jeg forstår kampen hans med sitt eget mørke. Og jeg kjenner, med en intens klarhet, at hvis jeg ikke holder kontrollen nå, så blir jeg et menneske jeg ikke vil være.
Og det er her forskjellen ligger. Det er dette som skiller Dominans fra overgrep:
Evnen til å vite at du kan, men velge å vente.
Evnen til å kjenne på monsteret – og ikke la det styre deg.
For hun har gitt meg noe vilt og vakkert – tillit. Og i dette øyeblikket er jeg ikke kongen i rommet. Jeg er vokteren.
Tåren
De neste timene er en turbulent reise – ikke bare gjennom samtale og blikk, men gjennom meg selv. Og jeg ser alle faretegnene. Hver eneste en.
Jeg kjenner at Vanessa utløser noe i meg som ikke bare er farlig – det er forvandlende. Hun trekker frem sider jeg har kontrollert hele mitt voksne liv. Ikke bekjempet. Ikke undertrykt. Bare holdt i sjakk. Og nå vibrerer det. Spenner. Ber om å slippes fri.
Jeg vet hva dette kan bli. Jeg vet hvem jeg kan bli hvis jeg lar det gå for langt. Jeg kjenner Nabokovs Humbert i meg. Ikke som mann. Ikke som overgriper. Men som speil. Som den som ser mørket og lener seg mot det fordi det frister med en kjærlighet som kanskje, kanskje er ekte – men som aldri kan være riktig.
Så jeg bestemmer meg. Jeg må kvitte meg med henne.
Ikke som hevn. Ikke i bitterhet. Men for å redde henne. Og for å redde meg.
Etter over tre timer med samtale og elektrisk spenning, sier jeg det klart:
– Du er ikke klar. Dette er for stort. For tidlig. For kraftfullt.
Jeg ber henne vente. Ett år. Hvis hun fortsatt mener det samme da, skal jeg lytte. Men nå... nå er hun 19, og det er ikke nok. Ikke for dette.
Jeg kjenner skuffelsen hennes. Den fysiske bølgen av avvisning. Hun hadde vært grenseløst ærlig. Hun hadde valgt meg. Og jeg svarer med å snu meg bort.
Vi kjører i stillhet mot Sandviken. Ved NHH stanser jeg bilen. Hun gjør seg klar til å gå. Hendene hennes skjelver litt. Det er ikke dramatisk. Det er bare ekte.
Og så skjer det som blir sittende i kroppen min i årevis etterpå.
– Kom hit, sier jeg lavt, med den stemmen som bærer autoritet. Hun stopper. Ser på meg. Jeg ser rett på henne. De stålgrå øynene mine holder henne fast. Hun bøyer seg frem fra passasjersetet.
Jeg tar begge hendene mine og holder hodet hennes.
Kysser henne ømt i pannen.
Og i det sekundet kjenner jeg det: en tåre faller på hånden min. Varm. Våt. Hennes.
Jeg fører hånden til munnen og lar tungen smake på den. Salt. Sår. Rå.
Det er som om jeg spiser følelsen hennes. Tar den inn i meg. Gjør den min. Et løfte, et minne, et sår.
– Ett år, Vanessa. Bare ett. Så skal jeg høre på deg igjen.
Det neste året ser jeg ingenting til henne. Jeg sitter stille i båten og vurderer frem og tilbake - om hvor hun er mentalt, om jeg såret henne for mye når hun var ærlig? Det går 365 dager med tanker og liv før den røde pilen lyser igjen på Instagram kontoen hennes. Og jeg sier: "Kom her å sett deg Vanessa". Hennes svar var enkelt: "Jeg kommer Master. Jeg er klar"